26. helmikuuta 2013

Pelaajan ääni

Pelaaja-katsauksiin on valittu vastaamaan neljä taustaltaan erilaista fropettajaa, jotka ovat valinneet vastata joko kysymysten tai haastattelun muodossa. Pelaaja-katsaukset toimivat myös helmikuun ja maaliskuun neljän pääartikkelin pohjana. Tarkoituksena on myös nostella muidenkin pelaajien ääniä esiin kuin vain minun. ^^'
---

1. Kerro lyhyesti kuka olet ja millainen fropetausta sinulla on?
Olen Himwath, 23 vuotta. Fropeja olen harrastellut jo kymmenen vuotta keskittyen lähinnä fantasiapeleihin, joissa pelataan vapaasti erilaisilla ihmismäisillä hahmoilla (kuten haltioilla). Aikaisemmin pelasin myös nykymaailmaan sijoittuvia pelejä, kouluropeja, furrypelejä ja muuta sekalaista seurakuntaa, myös chat-pelejä ja pitkiä, jatkotarinanomaisia pelejä, mutta jälkimmäiset eivät olleet minun makuuni.

2. Muistatko vielä mikä sai sinut aloittamaan fropetuksen? Keneltä kuulit siitä?
Törmäsin siihen eräällä keskustelupalstalla, jossa puhuttiin kirjojen kirjoittamisesta. Joku siirsi sen paikan tekstipohjaiset pelit/tarinat kokonaan omalle foorumille, ja jotenkin sitä mukaa ajauduin ottamaan selvää tarkemmin varsinaisesta fropeharrastuksesta.

3. Miten olet vuosien varrella kehittynyt roolipelaajana? Mikä on selkein muutos?

Suurin muutos on varmaankin hahmoissa. Niistä on tullut enemmän realistisia, rehellisemmin inhimillisiä ja jotenkin syvempiä. En myöskään ota vastausvuoroista niin suuria paineita kuin ennen (nojautuen mantraan "ei pituus, vaan laatu"). Itse pelitavassa tuntuu kuin olisin ottanut takapakkia. Johtunee siitä, etten lue kirjoja enää niin paljon kuin ennen.

4. Millä tavalla fropemaailma on mielestäsi muuttunut niistä ajoista kun aloitit pelaamisen?
Erilaisten pelipaikkojen määrä on vähentynyt tosi paljon. Ennen löytyi jokaiselle jotakin, nykyään vain tietyntyyppiset pelit menestyvät. Lisäksi minusta tuntuu, että sellaisia keskivertopaikkoja ei enää ole. Joko frope on valtavan hyvä kaikkine minimaalisine yksityiskohtineen, juonikuvioineen, hahmoineen, miljöineen tai sitten se on nopeasti kasaan kyhätty 'kaikki käy' henkinen soppi.

4b. Huolestuttaako muutoksessa jokin?

Nimen omaan tuo keskiverron puuttuminen. Huolestuttavaa, että taso (ja sen mukana vaatimukset) hipoo joko pilviä tai sitten sitä ei ole nimeksikään. Myös harrastuksen hiljentyminen murehdituttaa.

5. Millaisena näet fropetuksen tulevaisuuden harrastuksena?
Hiljaisena. Luulen, että fropetusta tullaan harrastamaan eri muodoissa, mutta tällä harrastuksella on jo nyt melko pienet piirit; ne tuskin laajentuvat yhtäkkiä.
Ellei sitten tule jokin uusi buumi.

6. Olet pelannut elämäsi aikana useammassa fropessa. Mitkä pelit ovat jääneet mieleesi erityisesti?
Olen äärimmäisen huonomuistinen otus, mutta viime aikaisista löydöistä ihan erityisesti tahdon mainita Muisto muinaisesta maailmasta -pelin. Olin siellä vain pienen hetken, mutta ylläpito, toteutus ja koko pelitys olivat jotenkin niin lämmöllä ja tietämyksellä tehtyjä, että paikka jäi elävästi mieleen.

7. Mitkä ovat yleensä olleet syitä uusien pelien etsimiseen tai vanhojen lopettamiseen?
Tahdon usein kokeilla jotain uutta tai mielessäni on jokin hahmoraakile, jota haluaisin kokeilla, mutta joka ei jostain syystä sovi niihin peleihin, joissa jo olen. Se johtaa usein uusien pelien etsimiseen. Lopettamiseen on monia syitä. Suurin on se, jos en tunne minkäänlaista yhteyttä kyseiseen roolipelimaailmaan. Jos joutuu koko ajan käyttämään kauheasti aikaa ja energiaa siihen, että pääsee samaan tunnelmaan kuin roolipelissä on, sen parissa ei mielellään vietä paljoa aikaa. Toinen syy on tietenkin paikan autioituminen tai oma ajanpuutteeni.

8. Onko sinulle muodostunut pitkäaikaisempia ystäviä pelien foorumeilta? Kenties myös sellaisia, joihin olet ollut yhteydessä pelin unhoon jäämisenkin jälkeen?
Eipä oikeistaan. Pyrin tietynlaiseen anonyymisyyteen. Joitakin pelaajia jää monesti kaipaamaan ja miettii, mitähän heille kuuluu, mutta koska en harrasta satunnaisen offailun lisäksi esim. mesekeskusteluja, varsinaisia läheisempiä tuttavuuksia ei ole tullut.

9. Mikä on mielestäsi maksimi määrä pelejä ja hahmoja, joita yksi pelaaja pystyy hyvin hallitsemaan. Miksi?
Riippuu pelaajasta. Ihanteellinen pelimäärä on yksi peli per hahmo, mutta hahmojen määrää on vaikea sanoa. Sanoisin, että hahmoja on liikaa kun niiden luonteenpiirteet alkavat toistaa toisiaan.

10. Pelaajana, mitä terveisiä tai ohjeita haluaisit erityisesti antaa pelien admineille? Onko jotain toimintamallia johon kaipaisit erityisesti muutosta?
Kaikkea ei minun mielestäni tarvitse sulattaa. Kompromissit ovat toki suotavia, mutta joustaa voi liikaakin. Tietenkin on hyvä kuunnella pelaajien ehdotuksia ja toiveita, mutta kaikessa ei tarvitse antaa periksi. Ai niin! Jaksakaa! Jos adminin into lopahtaa omaa pelipaikkaansa kohtaan, se on käytännössä katsottuna tuhoon tuomittu.

11. Millä tavalla pelaamiesi fropejen adminit ovat lähtökohtaisesti suhtautuneet sinuun. Ovatko he jääneet etäiseksi vai ottaneet heti lämmöllä vastaan? Mikä on jäänyt erityisesti mieleen (hyvää tai huonoa)?
Kaikkien pelaamien fropejen adminit ovat suhtautuneet minuun hyvin. Adminit tuntuvat aina innostuvan uudesta pelaajasta ja ottavat uutukaiset avosylin vastaan. Erityisiä kokemuksia ei ole jäänyt mieleen, kaikki kokemukseni admineista ovat olleet yhtä mukavia. Itse pelin puolella eroja on enemmän - toiset ovat etäitsempiä kuin toiset.

12. Lopuksi terveisesi blogia lukeville fropettajille.
Muista, että pääasia tässä touhussa on pitää hauskaa!
Kirjoittamisen ei kuulu olla pakkopullaa.

19. helmikuuta 2013

Wohoo!

Oli vain pakko, anteeksi kaikille niille, jotka olettivat jotakin todella syvällistä luotausta foorumaailmasta taas kerran, mutta tämä merkintä on ainoastaan tilasto, sekä suuri kiitos. Kiitos nimittäin kaikille Soihdun lukijoille, sillä Soihtu on saavuttanut huiman 4 000 katselun määrän. Lisäksi haluan kiittää kaikkia kommentoijia, sillä kommentteja teksteihinkin on tullut yli 50 kappaletta. Kiitos teille, nämä luvut ovat muun muassa yksi tekijä, joka ajaa minua kirjoittamaan enemmän ja tulevaisuudessa toivottavasti myös paremmin ^^. Palautetta Soihdusta saa yhä laittaa sähköpostiini, kiitos myös kaikille teille joilta olen saanut palautetta s-postitse. Kaikki palaute, niin risut kuin ruusutkin ovat minulle tärkeitä!
Kiitos!

Alkuperäinen osoite

16. helmikuuta 2013

How flashy you can go?

Hahmoja voidaan esitellä foorumeilla monilla tavoilla. Jotkut tyytyvät kaikkein perinteisimpiään malliin ja luovat profiilin hahmoille tarkoitetulle alueelle, otsikoivat sen hahmon nimellä ja lisäävät ilman krumeluureja hahmon tiedot samaan viestiin. Toiset haluavat tyylitellä hahmon viestiä ja vaihtelevat alaotsikoiden värejä ja kenties lisäävät jopa hahmoon sopivia laulujen lyriikoita eri tietokohtien välille. Koko hahmoprofiilin luominen on loppujen lopuksi myös visuaalisesti muuttumassa vaativammaksi, mutta mikä on optimaalinen määrä panostusta ja missä mennään yli? Fakta on kuitenkin, että mitä ikinä pelaaja hahmonsa profiilille tekeekään, visuaalinen asu antaa aina osan ensivaikutelmaa.

Minusta mukavin tapa selata eri pelaajien hahmoja on nimeen omaan nuo yhteen - tai kenties kahteen viestiin tehdyt hahmoprofiilit. Pidän myös selkeistä jaotteluista ja tyylitellyistä otsikoista, niin että helposti voi sanoa missä esittely vaihtuu luonteesta menneisyyteen ja siitä kontakteihin. Sellaisiksi olen monesti yrittänyt myös omien hahmojeni esittelyt tehdä. Tosin välillä olen myös heittäytynyt taiteelliseksi ja tehnyt väliotsikon Gimpillä voidakseni käyttää mm. persoonallisempia fontteja. Lyriikoidenkin lainausta harrastin joskus, mutta se taisi jäädä unholaan noin kolmisen vuotta sitten. Itse kuitenkin pidän siitä, että profiileja personoidaan väreillä, kuvilla ja tekstien asetteluilla (se tosin saattaa johtua pitkästä taidekasvatuksestani ja visualistiksihan tässä ollaan kouluttautumassakin ^^). Ainoa pelkoni onkin siinä, missä mennään rajan yli ja hyvästä mausta tuli räikeästi silmän raiskausta. Sillä niitäkin on nähty.

Se, minkä koen hankalaksi, on pääasiassa joko sekaisin sijoitellut tiedot, liialliset välilyönnit, profiilin aivan täyteen tunkeminen erilaisia krumeluureja tai (lähinnä klikkauslaiskuudestani johtuen) ehkä eniten ne foorumin ulkopuolelle sijoitetut profiilit. Kun hahmoille luodaan kotisivu, foorumille yleensä liitetään vain todella lyhyt katsaus ja kenties hahmon kuva kotisivun linkin kera. Olen itse kuten sanottua, linkkilaiska ja minulle jo foorumin ulkopuolelle viety tieto tuottaa automaattisen hylkimisrefleksin, enkä haluaisi perehtyä asiaan sen enempää. Kun näkee, että hahmolla on kotisivut osaa myös odottaa tavallista paisutellumpaa määrää tietoja ja taitoja, sekä ties muuta pientä sälää, jota tavalliseen profiiliin ei yleensä tule tilan vuoksi edes lisättyä. Suhtaudun hahmojen kotisivuihin ristiriitaisesti, sillä lähtökohtaisesti yritän itse ajatella vastapelaajana mitä oikeastaan minun tarvitsee tietää hahmosta. Mikäli kotisivut toimivat vain muistilistana pelaajalle minusta niitä ei tarvitsisi jakaa koko peliyhteisölle ainoana tiedon lähteenä, vaan foorumille voisi tehdä erikseen vielä hieman tiivistetymmän sisällön. Mutta lähiaikoina omakin käsitykseni hahmojen kotisivuista on muuttumassa, vaikka pyrin yhä miettimään kaikkien tietojen tarpeellisuutta.

Asenteen muutos johtuu omasta hahmostani Ariettesta, jolla pelaan Chênevalien maailmassa. Kyseessä on yli 350-vuotias sídhe, joka omistaa nykyhetken Pariisissa tanssikoulun. Kuten sanottua, en aikaisemmin ole mieltänyt kovin suurta tietomäärää tarpeelliseksi, mutta Arietten kohdalla vasta ymmärsin, että eihän minulla oikeastaan ole edes ollut sellaista hahmoa aikaisemmin, jolla sitä tietoa olisi luonnollisesti riittänyt kotisivuiksi asti. Nyt tilanne on hyvin eri. Alun perin kirjoitin Ariettelle kaksi menneisyyttä: sen pitkän, joka käy elämän sentillisesti läpi, sekä lyhyen, jonka liitin Arietten profiiliin. Tanssikoulukin piti jollain tapaa lisätä esittelyyn ja homma alkoi vähitellen tuntumaan aika lailla tunkemiselta. Huomaan päivittäin kehittäväni lisää mielenkiintoisia faktoja ja piirtäväni kuvia Arietteen liittyen, kaikki sellaista mitä haluaisin jakaa muiden pelaajien kanssa. Mutta missä?

Yhtäkkiä kotisivut eivät tunnukaan aivan huonolta idealta, mutta tähän päivään mennessä olen yhä blokannut idean samalla lauseella kuin ennenkin: onko kaikki tämä sellaista tietoa mitä vastapelaajani haluaa, jaksaa tai on edes kiinnostunut lukemaan? Aikaisemmissa blogiteksteissä nousi myös esiin ns. asioiden muilta pelaajilta salaaminen, eli onko pelaajan edes kannattavaa paljastaa kaikkia hahmolleen ideoimia asioita luettavaksi kuin avointa kirjaa? Itse en niinkään puolla salailua, mutta ymmärrän hyvin pointin yllätyksellisyydessä. (Toisaalta voisin kehittää kokonaan uuden keskustelun liittyen siihen miten toisten pelaajien kuuluu hahmoprofiileja hyödyntää ja se ei ole tämän merkinnän aihe, joten jättäkäämme se seuraavaan kertaan ^^) Olen kuitenkin itse luonteeltani aika utelias ja minusta hahmoprofiilit ovat myös osa hahmon markkinointia peliseuraksi muille hahmoille. Mutta onko väärin kirjoittaa romaania yhdestä pelin kappaleesta?


Alkuperäinen osoite

14. helmikuuta 2013

Banned special editions

Kun näitä arvosteluja on hetken pyörittänyt kohtaa todennäköisesti saman, kuin sivulistauksetkin: samaan aihepiiriin kuuluvia pelejä tulee virtanaan ja niiden väliset erot ovat loppujen lopuksi todella pieniä. Eniten pelejä yhdistävät tekijät ovat yleensä sama tarina fan fictio – pelin taustalla, sekä ah, aina niin klassinen vastakkain asettelu. Fan fictioista keskustelkaamme jokin toinen kerta, sillä todellinen ongelma nykyajan fropetuksessa on epäonnistunut tai itseään toistava vastakkainasettelu.

Kautta aikain sota, kulttuurien väliset erot, kielimuurit ja muut ylipäätänsä erilaisuuteen perustuvat seikat ovat kiehtoneet ihmistä, sekä erityisesti ropettajia roolipelaamisen kaikissa muodoissa larppauksesta fropetukseen. Eikä mikään ihme, sillä kuinka upeaa olisi esimerkiksi löytää täysin uusi kulttuuri ja tuntea millaista on, kun ei ymmärrä toisen maailmankuvaa ollenkaan. Lapsesta asti opimme, että kun kaksi kulttuuria kohtaa, siitä syntyy yleensä sota. Toisten erilaisuutta ei haluta ymmärtää ja sen sijaan lähdetään luomaan valtioille rajoja samaan aikaan kun koetaan toinen osapuoli uhkaksi. Tälle lähtöasetelmalle perustuu kymmeniä fropeja Suomessa. Pääasiassa pelihahmot näissä fropeissa ovat eläimiä: susia, siivekkäitä hevosia, koiria tai jopa karvansa värjänneitä pupuja. Mutta hahmon lajin vaihtumisella ei juuri ole väliä, sillä kaikki edellä mainitut menevät samaan kaavaan. 

Paras esimerkki tulee koiraeläin fropeista, joita on Suomessa kymmeniä. Niiden lähtöasetelmat ovat vain hienoisesti toisiaan poikkeavia ja nopeasti katsottuna voisi ajatella, että niiden idea on napattu lasten leikistä, jossa on tarkoituksena valita jokaiselta riviltä yksi vaihtoehto ja muodostaa näin lause. Tässä luomispelissä kuitenkin muodostetaan samalla tekniikalla maailma. Laumat poikkeavat toisistaan usein pääasiassa värin perusteella. Jokaisessa pelissä on kourallinen pelaajia ja pelin todellinen kulku perustuu pääasiassa hahmojen välille juotuihin juoniin, sillä rotuvihasta harvemmin saa mitään sen hedelmällisempää kuin verta ja luita. Osassa näistä laumafropeista juonta on koetettu höystää jonkin asteisella kastijärjestelmällä, mikä kannustaisi pelaajia kehittämään hahmoaan, jotta se liikkuisi hierarkiassa eteenpäin. Yksi onnistuneimpia esimerkkejä tällaisesta on nyt jo lopettanut Riimusudet, jossa vastakkainasettelun höystäminen hierarkialla teki siitä oman aikansa yhden suosituimpia susipelejä. Aloitteleva peli saa kuitenkin nopeasti huomata, että toimiakseen hierarkia-idea tarvitsee huomattavasti enemmän pelaajia kuin kourallisen ja ylläpitäjien ahneuden vuoksi näissä aloittelevissa peleissä kaikki mielekkäät hahmot jäävät yllättäen ylläpidolle.

Pelaajavolyymin alhaisuus on itsessään asia, joka saataisiin hoidettua kasaan julmalla toimenpiteellä nimeltä kaikkien samankaltaisten pelien yhdistäminen. Tämä nyt on täysin utopistista ajattelua, mutta mielestäni, jos esimerkiksi kaikki tämän hetken pienemmät koiraeläinlaumapelit miettisivät hetken yhdessä, minkälaisen kokonaisuuden heidän peleistään saisi aikaiseksi, voitaisiin luoda jotain todella hienoa ja kenties uusi suuren volyymin frope. Faktahan on, että useimmiten adminit ovat admineja nimeen omaan siitä syystä, että voivat istua oman maailmansa puikoissa, eikä siihen ylivaltaan yleensä huolita edes toista ylläpitäjää, jonka kanssa omia mielipiteitään tulisi jakaa. Vaikka monissakin peleissä sille olisi ehkä tarvetta (kyllä, myönnän itse, että olen ollut niin egoistinen omista ideoistani). Kuitenkin pelien yhdistäminen antaisi pohjan nimeen omaan suurelle pelaajavolyymille ja sen vuoksi olisi mahdollista toteuttaa suuria hierarkiaan perustuvia juonia, sekä antaa tilaa myös hahmoille, jotka poikkeavat valtavirrasta.

Vastakkainasettelussa on toinenkin perustavanlaatuinen ongelma, jota harvat sellaisen pelin perustavat huomaavat edes ajatella, nimittäin ne valtavirrasta poikkeavat hahmot. Niissä lapsena katsotuissa elokuvissa, missä laumavihaa esiintyi, juoni ei kuitenkaan perustunut sille, että siinä vihassa pysyttiin vaan lopussa uteliaisuus ja rakkaus aina voittavat ja kapinallinen nuori onnistuu yhdistämään kulttuurit yhdeksi. Elokuviin juonta ei ole valittu pelkästään opettavaisuuden vuoksi, vaan myös siksi, että kapinallisuus ja kaavasta poikkeaminen ylipäätänsä kiehtoo ihmistä. Tämän vuoksi minusta yksi huvittavimpia asioita on, että näiden rotuvihapelien adminit tekevät kaikkensa kieltääkseen ns. ”erikoisten” hahmojen luomisen, eli eliminoidaan mahdollisuus luoda nimeen omaan näitä kansoja yhdistäviä hahmoja. Ja järkeä siinäkin on, sillä eihän kyseessä olisi enää vastakkainasetteluun perustuva peli, mikäli kaikki hahmot olisivat rauhalle omistautuneita. Kuitenkin usein näiden rivihahmojen pelaaminen ei olekaan enää niin mielenkiintoista. Yhden hahmon voi kenties sijoittaa kaavaan, mutta pelissä, jonka perustusjuoni on pelkässä vastakkainasettelussa, eikä hierarkia vielä toimi pienen pelaajavolyymin vuoksi nimeen omaan pelaajien omat juonet tekevät pelille sen oikean pohjan. Ja nuo kiemurat harvemmin sisältävät nationalismi-kokouksia, jossa ylistetään oman lauman hienoutta.

Olen itse pelannut useammassa fropessa, joissa vastakkainasettelu on ollut pääjuonena. Niissä on ilmennyt juuri edellä mainittuja ongelmia ja tyylejä, mutta pelaajana sitä katsoo hieman eri tavalla. Itseäni vastakkainasettelut kiehtovat siinä missä monia muitakin, mutta kuulun nimeen omaan niihin pelaajiin, jotka haluavat luoda niitä valtavirrasta poikkeavia kapinahahmoja. Ensimmäisessä fropessa jouduin lopettamaan, koska ylläpito osittain närkästyi lentävistä juonistani, vaikkei mitään niiden kaltaista varsinaisesti säännöissä oltu kiellettykään. Toisessa pelissä kolmas hahmoni evättiin kokonaan pelkästään kommentilla ”kun sulla noita erikoisia on jo kaksi”. Itse olin asiasta vielä aika eri mieltä, sillä ensimmäinen hahmoni oli täysin laumauskollinen, mutta ilmeisesti sisäänpäin kääntyvä luonne riitti tekemään siitä erikoisen.

Haluan huomauttaa kaikille tämän tekstin lukijoille, etten millään muotoa halua mollata näitä pelejä, enkä todellakaan väitä, että kaikki koiraeläinpelit olisivat samanlaisia, vaan paino sanalla samankaltaisia. Tämän tekstin pohjana oli lähinnä pohdinta siitä mihin suuntaan fropemaailma on nykyään menossa ja millä tavoin voisimme ohjata sitä parempaan suuntaan. Pelaajana vastakkainasettelu on kuitenkin kahdesti syönyt minusta kaikki mehut, mitä minulla oli pelissä pelaamista kohtaan ja sen vuoksi kehotan kaikkia näiden vastakkainasetteluun perustuvien pelien admineja katsomaan peliään hetken todella kriittisesti. Vastakkainasettelussa valtavirrasta poikkeavia ei tulisi katsoa aina pahalla. Antakaa mielikuvituksen välillä rehottaa ja luokaa pelaajille myös vapauksia uusien rajojen sijaan. Sillä pelaajia saa myös houkuteltua enemmän. Selatkaa muiden saman teeman valinneiden pelien sivuja. Leikkikää ajatuksella voisiko nimeen omaan jonkin pelaajan kehittämä hieman valtavirrasta pohtiva hahmo toimia uuden juonikäänteen pohjana. Voisiko peli kehittyä täysin odottamattomaan suuntaan, pois laumavihasta kohti erilaisia tavoitteita? Kaikki tämä on ajatusleikkiä, mutta haluaisin itse nähdä onko näiden pienten, vähitellen hiipuvien pelien adminaista haastamaan kokeneempiakin pelaajia palaamaan aiheen äärelle aina uudellen ja uudelleen. (ja vielä kerran sivumaininta, en tarkoita kaikkien vast.asettelupelien olevan hiipuvia, vaan nimeen omaan niitä hiipuvia sellaisia. Älkää syökö!) Miettikää, mikä erottaa teidät muista ja tehkää omasta pelistänne se uusi pelaajamagneetti!

Ja lopuksi, anteeksi näin etukäteen, kakki ketä loukkasin ^^’


Alkuperäinen osoite

4. helmikuuta 2013

Fropesanastoa

Ajattelin, tässä omia tekstejäni lukiessa, että tästä saattaisi olla hyötyä. Tämä blogimerkintä on omistettu sanastolle, jota fropetuksella yleensä käytetään ihan tavallisimmista sanoista vähän harvinaisempiin tuttavuuksiin. Lisäksi halusin selvennyksen vuoksi lisätä yös muutaman sivuston selitykset, joista voi aloittelijoille erityisesti olla hyötyä ja joiden nimet yleensä pelaajapuheissa esiintyvät. Lisää saa ilmoittaa mukaan kommenteilla. Olkaas hyvä! (päivitetty 16.2.2013)
Lisäys 16/2/201: Tämän tekstin pääpointti oln tosiaan enemmän selittää itse käyttämiäni sanoja, sekä lyhenteitä pintaa raapaisevasti, mutta ei mitenkään syväluodaten. Mikäli joku haluaa perehtyä fropesanastoon syvemmin, suosittelen lämpimästi syventymään Reitziluzin kirjoittamaan artikkeliin fropesanaston laajemmasta merkityksestä. (Toki meillä on myös hieman eri mielipiteitä, mutta tälläistä vuorovaikutustahan tämä samasta aiheesta bloggaaminen parhaimmillaan on ^^)

Frope = Foorumiroolipeli eli roolipeli, jonka pääpelipaikkana toimii foorumi, toteutus on yleensä tekstipohjainen. (Toimii myös lyhenteenä fantasia-roolipelauksella, mutta en itse tuo lyhenteen käyttämistä fantsuropetuksesta puhuessa, joten tämä on minun näkökulmani asiaan ^^)
Hittaus (eng. Hit) = Englannin lyödä-sanasta johdettu termi, joka viittaa toisen hahmolla pelaamiseen. Salliminen vaihtelee fropesta riippuen ja jakaa mielipiteitä.
Munchaus = Oman hahmonsa voittamattomana pitäminen. Lähtökohtaisesti kielettyä fropetuksessa.
Jakautuminen = Termi, jolla viitataan hahmolla pelaamiseen monessa pelissä samaan aikaan. Saattaa johtaa vaikeisiin ajoittamisongelmiin hahmon historiaa kirjatessa, sekä vaikeuttaa hahmon reagointia tulevaisuuden peleissä.
Offaus (eng. Off-game) = Slangisana tulee englanin kielestä ja viittaa fropetukseen, joka tapahtuu pelin sisäisen toiminan (in-game) ulkopuolella. Esim. pulinat tai pelaajien piirustusten eesittely topicit.
Topici (eng. Topic) = Foorumille luotava uusi viestiketju, monilla suomen kielisillä foorumeilla löytyy sanalla "aihe".
Nicki (eng. Nick name) = Keksitty nimi, jolla pelaaja sekä rekisteröityy foorumeille, että esiintyy webbimaailmassa.
Admin / Ylläpitäjä = Kaikki voipa jumala Omaa peliään ylläpitävä roolipelaaja, joka on yleensä myös luonut pelattavan maailman.
Moderaattori = Puolijumala Froolipelaaja, jolla on oikeus puuttua foorumin tapahtumiin ja valvoa alueita. Yleensä moderaattorit ovat adminien oikeita ja vasempia käsiä, sekä tarvittaessa myös oikeita ja vasempia jalkoja.
IRL (In Real Life) = Lyhenne, jolla viitataan todellisessa elämässä tapahtuviin asioihin. Usein nähdään kirjoitettavan esimerkiksi "irl elämässä tapahtuu--".
Sivulistaus / fropelistaus = Fropemaailmassa sivulistauksella viitataan jonkin mielikuvitus irl henkilön ylläpitämään sivustoon, joka listaa froolipelejä. Sivujen kriteerit saattavat vaihdella suuresti todella tiukoista todella löyhiin.
Linkinvaihto = Fropejen yleisin keino saada julkisuutta sivulistausten lisäksi on vaihtaa keskenään bannereita tai tekstilinkkejä, eli vastalinkittää toista omalla sivullaan.

Rope.Net = Fropemaailman todennäköisesti suurin sivulistaus, joka toimii erityisesti uusien, aloittelevien pelien punnahduslautana kuuluisuuteen.
CyberRope = Fropettajien eniten suosima foorumi, joka toimii yhteistyössä Rope.Netin kanssa, mutta omaa eri ylläpitäjän. Kaikki kinkkisimmät fropekysymykset puidaan täällä.


Alkuperäinen linkki

Arvostelu: Not Safe

Helmikuun ensimmäisen arvostelun kohteeksi päätyi frope Not Safe. Not Safe on Harry Potter AU, joka on perustettu vuonna 2008. Alunperin peli on toiminut nimellä After Seven, mutta nimen muutoksen jälkeen juonikin on muuttunut. Not Safen ikäraja on asetettu 12 vuoteen ja peli markkinoi itseään aloittelija-ystävällisenä.

Not Safen juoni on aika tyypillinen Harry Potter fan fiction. 7 kirja on jätetty kokonaan pois tarinan juonesta, eikä vanhoja tuttuja hahmoja ole tarjolla pelattavaksi, vaan pelaajia rohkaistaan luomaan täysin uudet hahmot. Pelin sivuilla juonikäänteisiin on helppo päästä heti sisään, sillä peli-infosta löytyy selkeät päivämäärillä varustetut tapahtumajanat. Myös laajempi historiikki, joka tiivistää myös aikaisempien kirjojen sisältöä, on löydettävissä sivuilta. Juoni ei kuitenkaan pyöri pelkästään Tylypahkan ympärillä, vaan pelihahmoiksi tarjotaan myös sekä opettajia, että ihan tavallista arkeaan viettäviä velhoja. Peli tarjoaa omilla sivuillaan hyvin infoa esim. muista kouluista missä hahmo voi opiskella, mikä rehevöittää Harry Potter aihetta mukavasti.

Sisältö Not Safella on selkeä ja runsas, eikä jätä juurikaan kysymyksiä. Valtavan tietomassan hallinnan hankaluus näkyy kuitenkin jossain määrin erityisesti info-sivulla, jossa selaajaa odottaa pitkä linkkilista. Sivuilla kanttaisi harkita sitä, mikä kaikki olisi mahdollista yhdistää samalle sivulle ja kenties mikä info voisi olla jo heti info- sivulla. Näin lukijaa saisi hieman rohkaistua syventymään pelisisältöön, sillä tällä hetkellä linkkilista tuntuu lähinnä raskaalta. Sisällössä ei kuitenkaan ole ns. ylimääräistä, vaan muu toteutus on tehty huolella. Koululaisten listaaminen on toteutettu hauskasti tupien nimien alle ja copyrightit ovat ylhäällä harvinaisen selkeästi. Pelin ulkoasu on seesteisen sininen ja todella selkeä. Navigointi on helppoa ja erityisesti fonttikoko miellytti silmää, kun kerrankin näki kunnolla mitä luki ^^.

Säännöt ovat pääasiassa aika tavalliset fropelle, mutta poikkeuksia löytyy. Muun muassa hittaamiseen suhtaudutaan aika löyhästi, kunhan toisen hahmoa ei tapa, mikä kuitenkin ehkä kaipaisi hieman laajempaa ohjeistusta siitä mitä järkevä hittaaminen on. Aloittelijat saattavat ymmärtää seikkaa alkuun väärin. Toinen ihmetyksen aihe oli ylläpitäjien sanan korostamisessa. Onhan se fakta, että ylläpitäjä on jossain määrin se almighty god omalla foorumillaan, mutta pelkään sen liian korostamisen nostavan admineja liikaa korokkeelle, jolloin muitten pelaajien suhtautuminen admineihin voi muuttua suuntaan tai toiseen. Kaipaisin hieman pehmeämpää ilmaisutapaa ^^'. Pelissä on hahmoraja neljässä hahmossa, mutta mikäli mielii saada enemmän, voi kääntyä ylläpidon puoleen, jonka jälkeen hahmoja voi saada seitsemään saakka.

Foorumilla yllätti, ettei siellä ollut ollenkaan ns. "offaus" -aluetta, muun muassa pulina puuttui kokonaan (Psst. missä te juoruatte? ^^''). Kaikkien pelaajien seuranhaku hoitui yhdessä topicissa, mutta systeemi näytti kuitenkin toimivan foorumilla, eikä juoruilun puute ole näyttänyt muuttaneen yhteishenkeä. Pelaajia pelissä on vuodelta 2008 asti, yhteensä 19 tällä hetkellä. Pelejä yhteensä foorumilla yli 500, joista valmiita noin 300 ja kesken jääneitä 200, mikä sinällään on aika korkea luku sekin. Jännä seikka foorumin ulkoasussa on, että sen väriä on mahdollista vaihtaa kirjautumisen alta löytyvästä väritaulukosta. Jokaiselle jotakin! Ja erityinen plussa siitä, että foorumilla heti otsikon alla on linkki kotisivuille. Tämä kun monilta tuppaa puuttumaan.

Tiivistettynä Not Safe on pitkäikäinen ja kannustava Harry Potter AU, jota vakavasti kannattaa harkita mikäli aihepiiri kiinnostaa. Ylläpito on kokenutta ja peli tosiaan istuu markkinoimaan aloittelijaystävällisyyteensä.


+ Selkeä ulkoasu
+ Luo oman twistinsä HP tarinaan
+ Erittäin aloittelijaystävällinen
+ Todella tyhjentävä ja informatiivinen sisältö
- Suuren tekstimäärän käsittelyvaikeutta