25. tammikuuta 2013

Pelaajan ääni

 Pelaaja-katsauksiin on valittu vastaamaan neljä taustaltaan erilaista fropettajaa, jotka ovat valinneet vastata joko kysymysten tai haastattelun muodossa. Pelaaja-katsaukset toimivat myös helmikuun ja maaliskuun neljän pääartikkelin pohjana. Tarkoituksena on myös nostella muidenkin pelaajien ääniä esiin kuin vain minun. ^^''
---
 
1. Kerro lyhyesti kuka olet ja millainen fropetausta sinulla on?- Olen Yuff, 23 vuotta. Aloitin fropettamisen vuonna 2001, ja olenkin pelannut ulkomuistista miettien yli kolmessa kymmenessä erilaisessa pelissä. Todennäköisesti useammassakin. Olen myös kokeillut mm. chat-pelejä, mutta ne eivät olleet minun juttuni. Tänä päivänä minä olen Our Dutyn toinen ylläpitäjä.

2. Muistatko vielä mikä sai sinut aloittamaan fropetuksen? Keneltä kuulit siitä?
- Aloitin fropettamisen serkkuni, parhaan ystäväni ja ylläpitoparini Kiikun suosittelemana. Olin jo innoikas kirjoittamaan ennen roolipelien maailmaa, ja minut tunnettiinkin jo pienelti virtuaalitallien silloisista piireistä. Siirtyminen virtuaalitalleista roolipelien pariin tuntui aluksi tosi kömpelöltä ja tunsin itseni jatkuvasti huonoksi pelaajaksi : D Toisaalta siirtyminen virtuaalitalleista roolipeleihin oli myös helppo, sillä minulla oli jo kokemusta sivujen luomisesta ym.

3. Miten olet vuosien varrella kehittynyt roolipelaajana? Mikä on selkein muutos?
- Selkein muutos on ehkä siinä, etten enää tuskaile roolipelivuorojen kanssa. Mitä vanhemmaksi hahmoni tulee - esimerkkinä Matthew Evans jonka loin jo 2006 - sitä helpompi siihen on eläytyä ja sitä helpompi sen vuorolla vastaaminen on. Myös vieraammilla, uudemmilla hahmoilla rooliminen ja hahmoon eläytyminen on nykyään paljon helpompaa. Roolipelaajana olen myös kehittynyt siinä kuinka otan muut pelaajat vastaan. Hyvä ilmapiiri foorumilla on yksi avaintekijä siihen miten itse viihdyn roolipelissä, joten pyrin myös itse aktiivisesti mm. kommentoimaan yleisessä keskustelussa kaikkien kanssa.

4. Millä tavalla fropemaailma on mielestäsi muuttunut niistä ajoista kun aloitit pelaamisen?
- Kun aloitin roolipelaamisen, tuntui pelaajia olevan paljon enemmän kun nykyään. Silloin tuli ajateltua enemmän aktiivisuutta kun laatua, ja sen huomasi myös hahmoihin panostaessa. Nykyään ei fropettajia löydy enää niin paljon kun esimerkiksi vuonna 2005, mutta laatu sen sijaan on kasvanut hurjasti. TOKI myös vuonna 2005 oli panostettujakin pelejä, tämä ei sitä tarkoita.

4b. Huolestuttaako muutoksessa jokin?
- Olen hieman huolestunut aktiivisten pelaajien tason laskemisesta. En tarkoita pelkästään vain OD:tä, vaan myös aktiivisena pitämiäni pelejä, jotka ovat osottautuneet paljon epäaktiivisemmiksi kun luulin. Myös se huolestuttaa, että aktiivisten pelaajien vähentyessä monet pitkäikäiset pelit sulkevat oviaan.

5. Millaisena näet fropetuksen tulevaisuuden harrastuksena?
- Hiljaisena. Jos totta puhutaan.

6. Kerro jokin kokemuksistasi aivan fropetuksesi alkuajoilta, joka on jäänyt mieleesi?
- Pelasin vuonna 2003 yhdessä yliopistofropessa, jossa hahmoni oli yhtäaikaa kahdessa eri pelissä. Ensimmäisessä pelissä hahmo oli normaalisti kahvilla tytön kanssa, ja toisessa löysi parhaan ystävänsä hautomassa itsemurhaa. Toinen rooli lopulta päättyi siihen että hahmoni paras ystävä ampui itsensä, enkä tiennyt vielä silloin, että tapauksen ei tarvitse vaikuttaa toiseen peliin vaikka ne ovatkin yhtä aikaa käynnissä. Niinpä hahmoni "poistui" kahvilapelistä, ja palasi muutaman vuoron päästä murheen murtamana, olettaen että toisen roolin tapahtumat olivat käyneet tänä aikana. Itseasiassa mietin tätä pelien toisiinsa vaikuttamista yhtenä päivänä, ja nauroin itselleni kyllä melkoisen makeasti : D
 
7. Pelaaja historiasi ikävin tapahtuma, entä iloisin?
- Vuonna 2007 pelasin eräässä pelissä, jossa oli yksi minua muutaman vuoden nuorempi poika. Ajaudun tämän kanssa erään väittelyn jälkeen niin suureen ja "äänekkääseen" riitaan pelin ulkopuolisessa, pelaajien keskeisessä mese-keskustelussa, että pelin ylläpidon täytyi puuttua siihen. Muistan yhä mistä riitelimme, ja kuinka verisesti me molemmat painotimme omaa kantaa, etten tuon illan jälkeen pystynyt pelaamaan yhdessäkään pelissä saman pojan kanssa, tai noteeraamaan häntä enää foorumilla. Nykyään jos tapaisin hänet luultavasti pyytäisin anteeksi, mutta pelin lopetettua en ole häneen enää törmännyt missään pelissä. Tuskin tulen enää koskaan ajautumaan missään pelissä yhtä pahaan riitaan toisen pelaajan kanssa. Iloisimmista tapahtumista en osaa erikseen antaa yhtä konkreettista esimerkkiä, mutta olen saanut roolipelien kautta myös pitkäaikaisia netin ulkopuolisia ystäviäkin.

8. Oliko kynnys luoda oma peli sinulle korkea? Muistan itse, että oman pelin perustaminen tuntui omina aloittelija-aikoinani todella vaikealta ja tuntui vaativan erityisosaamista. Tunsitko samoin?
- Minulla ei ole koskaan ollut oikeastaan tämänlaista vaivaa, sillä jo ihan ensimmäistä peliä vuonna 2004 ylläpidin Kiikun kanssa. Kun kahdestaan tekee, on paine jakautunut tasaisesti, eikä hermoile niin paljoa. Kynnys ei ollut kovin suuri, koska olimme molemmat ylläpitäneet jo ennen fropemaailmaa virtuaalitalleja. Tuolloin peleistä tuntui olevan jopa ylitunkua joten ei ollut painetta myöskään siitä että pelistä ei tulisi mieluisaa. Ensimmäinen pelimme Los Angeles College oli kuitenkin todella ontuvaa toteutusta täynnä, mutta silti siellä oli innokkaita pelaajia. Nykyaikana tuskin kukaan liittyisi niin huonosti toteutettuun roolipeliin... : D

9. Our Duty on ollut pystyssä jo useita vuosia, mitä pidät pitkän iän salaisuutena ylläpitäjän näkökulmasta?
- Pitkän iän salaisuus on ehkä se, ettei lakkaa koskaan uskomasta siihen mitä on luonut. Joka ikisellä roolipelillä on hyvät ja huonot hetkensä, eikä peli kaadu siihen jos siellä ei muutamaan kuukauteen näy uusia liittyjiä. Pitkän iän salaisuus voisi myös olla se, että ylläpito on jatkuvasti motivoitunut peliään kohtaan

9b. Ylläpitäjänä, onko sinusta pelin luojalla yksinoikeus päättää pelin tulevaisuudesta, vaikka pelaajat ovat myös osa pelin rakentamista?
- Mielestäni ei ole oikein ensin rakentaa valtakuntaa, ja sitten antaa sen valua hukkaan. Ajan kanssa peleistä tulee tärkeitä ylläpidon lisäksi myös pelaajille, ja pelin loppuminen tarkoittaa myös tiettyjen hahmojen loppumista: kaikki hahmot eivät välttämättä käy uusiin peleihin. Vanhalla hahmolla on todella vaikeaa alottaa alusta, varsinkin jos on omaksunut jo tietyn tyylin tietylle hahmolle. Ymmärrän myös ylläpidon osuutta asiassa, sillä rakkaan pelin luovuttaminen uusille ylläpitäjille on todella suuri kynnys monelle. Kuitenkin pelaajien joukossa on varmasti myös niitäkin, joilla olisi taitoa ja aikaa pitää pystyssä vanhaa peliä. En oikeastaan osaa täysin vastata tähän kysymykseen, sillä olen kokenut pelin päättymisen sekä pelaajana että ylläpitäjänä. Hyvä ylläpitäjä arvostaa ja kuuntelee pelaajia (ilman heitä mikään peli ei olisi pystyssä), ja voisin nähdä esimerkiksi itseni pitämässä äänestystä jonkin pelin tulevaisuudesta, mikäli en ole sitä itse kyvykäs jatkamaan.

10. Jos sinun pitäisi nimetä muutama pelin ylläpitämisen huono ja hyvä puoli, mitä haluaisit korostaa eniten?
- Hyvä puoli on ehdottomasti se (erityisesti fantasiapeleissä), että kun kaiken on itse luonut, on niin sisällä siinä maailmassa että osaa syventyä peliin ihan eri tavalla. Huono puoli on ehkä se, että välillä huomaa ettei kukaan uskalla tarjoutua pelaamaan ylläpidon hahmojen kanssa. Huono ja erittäin ärsyttävä puoli.

11. Vaatiiko fropen perustaminen sinusta paljon pelaajakokemusta. Jos vaatii, kuinka paljon ja miksi?
- Riippuu todella paljon pelaajasta. Voi olla, että on pelannut vasta muutaman kuukauden, mutta luo silti paljon paremman pelin kun useamman vuoden pelannut. Minusta riittää, että on sisäistänyt roolipelaamisen perussäännöt, ja osaa kirjoittaa sujuvaa, ymmärrettävää tekstiä alottaakseen oman roolipelin. Minulle myös sivujen ulkoasu on se joka kertoo paljon. Liian vähäinen määrä tietoa kuitenkin saattaa koitua roolipelin kohtaloksi. Ehkä ensin pyrkisin jossain pelissä moderaattoriksi, ja sitä kautta lähteä suunnittelemaan omaa peliä.

12. Mikä on ollut heikoin hetkesi ylläpitäjänä? Entä hienoin?
- Yksi iloisimmista oli se, että eräät ropeltajat olisivat halunneet Our Dutystä esittää screenshotteja foorumiropepaneelissa Hypeconissa, mutta nukuimme OD:ssä onnemme ohitse. Hienoimpiin hetkiini lukeutuu myöskin ensireaktioni lukiessa juurikin Mustesoihdun tekemää peliarvostelua Our Dutystä :'3 Heikoin puolestaan oli ehkä Our Dutyn aivan alkuajoilla, kun vieraskirja tulvi negatiivistä palautetta siitä kuinka emme olleet tienneet tuolloin tarpeeksi. Olisi tehnyt mieli poistaa kaikki vieraskirjaviestit, lopettaa peli ja heittää tietokone nurkkaan, mutta virheistä opittiin. Olimmehan tuolloin Kiikun kanssa molemmat vasta teinityttöjä, minä 15 ja Kiikku vielä vähän nuorempi. Vastasimme kuitenkin asiallisesti jokaiseen epäasiallisimpaankin viestiin ja tartuimme kliseisesti ilmaistuna härkäämme sarvista.

13. Jos saisit olla päivän jonkin toisen fropen admin, minkä pelin valitsisit? (Voit valita myös lopettaneen pelin) Miksi?
- Todennäköisesti jonkin iäkkään, paljon pelaajilleen antaneen roolipelin. Ensimmäisenä tuli mieleeni Myrkmere, joka on ollut olemassa ehkä niin kauan kun muistan. Myrkmerellä on (uskoakseni) myös hyvin tiivis elämä fropen ulkopuolella, ainakin mitä heidän miittiensä kuvia olen joskus eksynyt katsomaan, ja ajatellut samalla: "ehkä minunkin roolipelilläni jonakin päivänä...".

14. Lopuksi terveisesi muille froolipelaajille, mitä erityistä haluaisit sanoa?
- Roolipelien maailmassa hienointa on se, että mikä tahansa on mahdollista, mitä tahansa voi tapahtua, mikä tahansa voi olla ja mitä tahansa voi luoda.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti